mIJN pensioen
Pensioenen omhoog
én een nieuwe regeling in zicht
Pensioenen omhoog
én een nieuwe regeling in zicht
In januari 2026 worden de pensioenen verhoogd. Tegelijkertijd staat Rail & OV aan de vooravond van een belangrijke stap: de overgang naar de nieuwe pensioenregeling.
We spraken met onafhankelijk voorzitter Gerard Groten en voorzitter van het uitvoerend bestuur Walter Mutsaers over wat dit betekent voor deelnemers.
In januari 2026 worden de pensioenen verhoogd. Tegelijkertijd staat Rail & OV aan de vooravond van een belangrijke stap: de overgang naar de nieuwe pensioenregeling. We spraken met onafhankelijk voorzitter Gerard Groten en voorzitter van het uitvoerend bestuur Walter Mutsaers over wat dit betekent voor deelnemers.
We zijn blij dat we de pensioenen in januari 2026 met 3,02% kunnen verhogen
Gerard Groten, onafhankelijk voorzitter
Worden de pensioenen in januari 2026 verhoogd?
Gerard Groten: 'Ja. We zijn blij dat we de pensioenen kunnen verhogen met 3,02%. Deze verhoging is gebaseerd op de ontwikkeling van de consumentenprijzen in het afgelopen jaar en onze financiële positie op 31 oktober 2025. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stelde op 30 september een prijsstijging vast van 3,27%. Onze beleidsdekkingsgraad bedroeg op 31 oktober 133,6%, waardoor we een indexatie van maximaal 3,02% mogen toekennen. Dit is hoogstwaarschijnlijk de laatste verhoging die we doorvoeren volgens de huidige pensioenregeling. In de nieuwe pensioenregeling blijven verhogingen mogelijk, maar we doen dat op een andere manier.'
Betekent dit dat Rail & OV per 1 januari 2026 overstapt op de nieuwe pensioenregeling?
Walter Mutsaers: 'Daar ziet het heel sterk naar uit. We hebben groen licht gekregen van De Nederlandsche Bank en ook alle andere seinen staan op groen. We zijn er klaar voor. Deelnemers hebben in november ook een persoonlijke brief ontvangen, waarin we lieten zien wat de overgang voor hen betekent. De bedragen in deze brief zijn gebaseerd op de financiële situatie van 30 juni 2025 en staan los van deze indexatie van 3,02%.'
Zorgt de overgang naar de nieuwe regeling ook voor een verhoging van de pensioenen?
Gerard: 'Ja, dat klopt. In het nieuwe stelsel hoeven pensioenfondsen veel minder grote buffers aan te houden. Daardoor kunnen we bij de overgang een aanzienlijk deel van onze buffer verdelen onder alle deelnemers. Voor Rail & OV gaat dit naar verwachting om een bedrag van ruim 5 miljard euro. Dat is heel veel geld dat we op een zorgvuldige en evenwichtige manier verdelen. We hebben hierover intensief overleg gevoerd met onze sociale partners, het verantwoordingsorgaan en De Nederlandsche Bank.'
Worden de pensioenen in januari 2026 verhoogd?
Gerard Groten: 'Ja. We zijn blij dat we de pensioenen kunnen verhogen met 3,02%. Deze verhoging is gebaseerd op de ontwikkeling van de consumentenprijzen in het afgelopen jaar en onze financiële positie op 31 oktober 2025. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) stelde op 30 september een prijsstijging vast van 3,27%. Onze beleidsdekkingsgraad bedroeg op 31 oktober 133,6%, waardoor we een indexatie van maximaal 3,02% mogen toekennen. Dit is hoogstwaarschijnlijk de laatste verhoging die we doorvoeren volgens de huidige pensioen-regeling. In de nieuwe pensioenregeling blijven verhogingen mogelijk, maar we doen dat op een andere manier.'
Betekent dit dat Rail & OV per 1 januari 2026 overstapt op de nieuwe pensioenregeling?
Walter Mutsaers: 'Daar ziet het heel sterk naar uit. We hebben groen licht gekregen van De Nederlandsche Bank en ook alle andere seinen staan op groen. We zijn er klaar voor. Deelnemers hebben in november ook een persoonlijke brief ontvangen, waarin we lieten zien wat de overgang voor hen betekent. De bedragen in deze brief zijn gebaseerd op de financiële situatie van 30 juni 2025 en staan los van deze indexatie van 3,02%.'
Zorgt de overgang naar de nieuwe regeling ook voor een verhoging van de pensioenen?
Gerard: 'Ja, dat klopt. In het nieuwe stelsel hoeven pensioenfondsen veel minder grote buffers aan te houden. Daardoor kunnen we bij de overgang een aanzienlijk deel van onze buffer verdelen onder alle deelnemers. Voor Rail & OV gaat dit naar verwachting om een bedrag van ruim 5 miljard euro. Dat is heel veel geld dat we op een zorgvuldige en evenwichtige manier verdelen. We hebben hierover intensief overleg gevoerd met onze sociale partners, het verantwoordingsorgaan en De Nederlandsche Bank.'
Door het invaren kunnen we een
bedrag van ruim 5 miljard euro
verdelen onder onze deelnemers
Door het invaren kunnen we een bedrag van ruim 5 miljard euro verdelen onder onze deelnemers

Walter Mutsaers (links) en Gerard Groten
Heeft die verhoging te maken met het invaren van de pensioenen?
Walter: 'Zeker. Door het invaren brengen we alle pensioenen onder in de nieuwe pensioenregeling. Dat maakt het mogelijk om de buffer te verdelen. Als we niet zouden invaren, zou er alleen sprake zijn van indexatie. Dankzij het invaren kunnen we nu méér doen voor onze deelnemers.'
Wanneer gaan deelnemers hier iets van merken?
Walter: 'Vanaf januari 2026 gaan zowel de indexatie als de verhoging door het invaren in. De uitbetaling van de indexatie gebeurt vanaf januari en van de verhoging volgt in de maanden daarna, met terugwerkende kracht. We streven ernaar dat alle gepensioneerden in april 2026 een pensioenuitkering ontvangen waarin beide verhogingen zijn verwerkt. Deelnemers die nog geen pensioen ontvangen, kunnen vanaf medio maart de nieuwe gegevens bekijken in Mijn Rail & OV. In juni ontvangen alle deelnemers een pensioenoverzicht waarin we alles nog eens helder en overzichtelijk op een rij zetten.'
Is de overgang naar het nieuwe stelsel nu helemaal zeker?
Gerard: 'We zijn heel ver, maar we blijven realistisch. De financiële markten kunnen in de komende weken nog flink bewegen. Als onze dekkingsgraad daardoor sterk daalt, heeft dat invloed op de pensioenbedragen zoals geschetst in de brieven. In een extreem scenario zouden we zelfs — in overleg met onze sociale partners — kunnen besluiten om de overgang uit te stellen. Maar op dit moment ziet alles er goed uit en hebben we er vertrouwen in.'
Heeft die verhoging te maken met het invaren van de pensioenen?
Walter: 'Zeker. Door het invaren brengen we alle pensioenen onder in de nieuwe pensioen-regeling. Dat maakt het mogelijk om de buffer te verdelen. Als we niet zouden invaren, zou er alleen sprake zijn van indexatie. Dankzij het invaren kunnen we nu méér doen voor onze deelnemers.'
Wanneer gaan deelnemers hier iets van merken?
Walter: 'Vanaf januari 2026 gaan zowel de indexatie als de verhoging door het invaren in. De uitbetaling van de indexatie gebeurt vanaf januari en van de verhoging volgt in de maanden daarna, met terugwerkende kracht. We streven ernaar dat alle gepensioneerden in april 2026 een pensioenuitkering ontvangen waarin beide verhogingen zijn verwerkt. Deelnemers die nog geen pensioen ontvangen, kunnen vanaf medio maart de nieuwe gegevens bekijken in Mijn Rail & OV. In juni ontvangen alle deelnemers een pensioenoverzicht waarin we alles nog eens helder en overzichtelijk op een rij zetten.'
Is de overgang naar het nieuwe stelsel nu helemaal zeker?
Gerard: 'We zijn heel ver, maar we blijven realistisch. De financiële markten kunnen in de komende weken nog flink bewegen. Als onze dekkingsgraad daardoor sterk daalt, heeft dat invloed op de pensioenbedragen zoals geschetst in de brieven. In een extreem scenario zouden we zelfs — in overleg met onze sociale partners — kunnen besluiten om de overgang uit te stellen. Maar op dit moment ziet alles er goed uit en hebben we er vertrouwen in.'
Als we niet zouden invaren,
zou er in 2026 alleen sprake
zijn van indexatie
Walter Mutsaers,
voorzitter uitvoerend bestuur
Als we niet zouden invaren, zou er in 2026 alleen sprake zijn
van indexatie
Walter Mutsaers,
voorzitter uitvoerend bestuur